RPH


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN


Tarikh                          : 5 Ogos 2014 (Isnin)
Mata Pelajaran            : Bahasa Melayu
Tahun                          : 3 Unggul
Bil. Murid                   : 23/25
Masa                            : 7.45 – 8.45 pagi (1 jam)

Tema                           : Seni dan Budaya
Tajuk                           : Peribahasa

Standard Kandungan  : 2.2 Membaca dan memahami perkataan, frasa dan ayat daripada  
                                       pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.                 
                                     
 3.3 Membina dan menulis perkataan frasa dan ayat dengan betul.

Standard Pembelajaran: 2.2.3 Membaca dan memahami ayat  dalam perenggan daripada
                                                pelbagai  bahan bacaan dengan sebutan yang betul.

                                       3.3.3 Membina dan menulis jawapan peribahasa.

Hasil Pembelajaran      : Pada akhir pengajaran, seharusnya murid-murid dapat:
1.      membaca   bahan bacaan yang diberi oleh guru dengan sebutan yang betul.
2.      memahami ayat yang dibaca berdasarkan perenggan demi perenggan.
3.      Membina dan menulis lima peribahasa yang mudah.
Pengisian Kurikulum   :  Ilmu-  Sastera Melayu
                                       Nilai: Menghargai seni budaya

EMK                           :  Keusahawanan

Sistem Bahasa: Tatabahasa-Ayat Penyata

BBM                           :1.  Gambar    
                                     
 2.  Video
3. lembaran kerja.




LANGKAH/
MASA


ISI PELAJARAN

AKTIVITI P & P

CATATAN

Set induksi
(5 minit)


1. Tayangan Video


2.  Mendengar maklumat daripada tayangan video.


1.Guru menunjukkan tayangan video dan bertanyakan soalan.
2. Murid-murid menjawab.
3.Guru meminta murid-murid  meneka tajuk lagu.
4.Guru mengaitkan dengan tajuk pelajaran pada hari ini.


1. Video

2. Nilai- tekun
Langkah 1
(15 minit)
1.Petikan bacaan-“Peribahasa Melayus”.
1.Guru mengedarkan petikan bacaan.
2.Guru menunjukkan contoh bacaan.
3.Guru meminta beberapa orang murid membaca dengan sebutan yang betul.
4.Guru membetulkan bacaan murid-murid.

1.Petikan bacaan.

2. Nilai-kerjasama





Langkah 2
(10  init)
1.Kad bergambar dan perkataan


1.Guru mempamerkan beberapa kad perkataan perbahasa di papan putih.
2. Guru membaca contoh   perkataan perkataan dengan betul.
3.Guru meminta beberapa orang murid membaca perkataan-perkataan tersebut.
4. Guru meminta seorang murid member maksud peribahasa syang dibaca.
5. Guru menjelaskan yang sebenar itu adalah ayat penyata.

1.Kad gambar dan  perkataan.



















Langkah 3
(10 minit)
1. Petikan ‘ peribahasa’
1.Guru menggariskan lima ayat penyata yang terdapat dalam petikan. Guru menulis satu ayat soal di papan putih.
2.Guru meminta beberapa orang murid memilih ayat yang sesuai dengan kehendak soalan dan tulis di bawah ayat soal tersebut.
3. Guru membimbing murid cara menjawab soalan.

1. Petikan peribahasa.





Langkah 4
(15 minit)
1.Lima soalan berdasarkan petikan’peribahasa;.
1.Guru mempamerkan lima  soalan berdasarkan petikan pribahasa.
2.Guru meminta murid-murid menjawab latihan di dalam lembaran kerja.

1. Lembaran kerja

2. Nilai-kerjasama
3. Memberi jawapan yang betul selepas semua murid siap.
Penutup
(5 minit)
1.Kognitif


2. Sosial
1.Guru merumuskan tajuk pelajaran pada hari ini.
2.Guru mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang diberikan dan meminta murid-murid membuat aksi memandu kenderaan elektrik menjual kepada rakan yang ingin membeli.

1. tayangan video.

2. Nilai- menjaga  tingkah laku
3. Keusahawanan

Refleksi:___________________________________________________________________

__________________________________________________________________________


___________________________________________________________________________

                                    

No comments:

Post a Comment