RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Tarikh : 5 Ogos 2014 (Isnin)
Mata
Pelajaran : Bahasa Melayu
Tahun : 3 Unggul
Bil.
Murid : 23/25
Masa : 7.45 – 8.45 pagi
(1 jam)
Tema : Seni dan Budaya
Tajuk : Peribahasa
Standard
Kandungan : 2.2 Membaca dan memahami
perkataan, frasa dan ayat daripada
pelbagai sumber dengan sebutan yang betul.
3.3 Membina dan menulis perkataan frasa dan
ayat dengan betul.
Standard
Pembelajaran: 2.2.3 Membaca dan memahami ayat
dalam perenggan daripada
pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul.
3.3.3 Membina dan menulis jawapan peribahasa.
Hasil
Pembelajaran : Pada akhir pengajaran,
seharusnya murid-murid dapat:
1.
membaca
bahan
bacaan yang diberi oleh guru dengan sebutan yang betul.
2.
memahami
ayat yang dibaca berdasarkan perenggan
demi perenggan.
3.
Membina
dan menulis lima peribahasa yang mudah.
Pengisian
Kurikulum : Ilmu-
Sastera Melayu
Nilai: Menghargai seni budaya
EMK : Keusahawanan
Sistem
Bahasa: Tatabahasa-Ayat Penyata
BBM :1. Gambar
2. Video
3.
lembaran kerja.
LANGKAH/
MASA
|
ISI
PELAJARAN
|
AKTIVITI
P & P
|
CATATAN
|
Set
induksi
(5
minit)
|
1.
Tayangan Video
2. Mendengar maklumat daripada tayangan video.
|
1.Guru
menunjukkan tayangan video dan bertanyakan soalan.
2.
Murid-murid menjawab.
3.Guru
meminta murid-murid meneka tajuk lagu.
4.Guru
mengaitkan dengan tajuk pelajaran pada hari ini.
|
1.
Video
2.
Nilai- tekun
|
Langkah
1
(15
minit)
|
1.Petikan
bacaan-“Peribahasa Melayus”.
|
1.Guru
mengedarkan petikan bacaan.
2.Guru
menunjukkan contoh bacaan.
3.Guru
meminta beberapa orang murid membaca dengan sebutan yang betul.
4.Guru
membetulkan bacaan murid-murid.
|
1.Petikan
bacaan.
2.
Nilai-kerjasama
|
Langkah
2
(10 init)
|
1.Kad
bergambar dan perkataan
|
1.Guru
mempamerkan beberapa kad perkataan perbahasa di papan putih.
2.
Guru membaca contoh perkataan
perkataan dengan betul.
3.Guru
meminta beberapa orang murid membaca perkataan-perkataan tersebut.
4.
Guru meminta seorang murid member maksud peribahasa syang dibaca.
5.
Guru menjelaskan yang sebenar itu adalah ayat penyata.
|
1.Kad
gambar dan perkataan.
|
Langkah
3
(10
minit)
|
1.
Petikan ‘ peribahasa’
|
1.Guru
menggariskan lima ayat penyata yang terdapat dalam petikan. Guru menulis satu
ayat soal di papan putih.
2.Guru
meminta beberapa orang murid memilih ayat yang sesuai dengan kehendak soalan
dan tulis di bawah ayat soal tersebut.
3.
Guru membimbing murid cara menjawab soalan.
|
1.
Petikan peribahasa.
|
Langkah
4
(15
minit)
|
1.Lima
soalan berdasarkan petikan’peribahasa;.
|
1.Guru
mempamerkan lima soalan berdasarkan
petikan pribahasa.
2.Guru
meminta murid-murid menjawab latihan di dalam lembaran kerja.
|
1.
Lembaran kerja
2.
Nilai-kerjasama
3.
Memberi jawapan yang betul selepas semua murid siap.
|
Penutup
(5
minit)
|
1.Kognitif
2.
Sosial
|
1.Guru
merumuskan tajuk pelajaran pada hari ini.
2.Guru
mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang diberikan dan meminta
murid-murid membuat aksi memandu kenderaan elektrik menjual kepada rakan yang
ingin membeli.
|
1.
tayangan video.
2.
Nilai- menjaga tingkah laku
3.
Keusahawanan
|
Refleksi:___________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
No comments:
Post a Comment